Aktuálne problémy hudobnej výchovy v menších mestách a dedinách

Autor: Thessa Šimková | 24.1.2013 o 11:20 | Karma článku: 8,31 | Prečítané:  813x

Sú informácie, ktoré  berieme ako bežné, rozprávame sa o nich  v spoločnosti, sálajú na nás z televízie, či z rozhlasu... Ale sú tu aj veci,  o ktorých sa nehovorí, pretože nie sú populárne a veľmi sa nie je čím chváliť.   V súčasnosti sa veľmi   nie je čím chváliť v školstve, všetci to dobre vieme, mnohí to žijeme a mnohí sa touto tematikou zaoberáme. V rámci  jedného predmetu na VŠ sme dostali  za úlohu spraviť svoju prvú vedeckú prácu. Každý z nás si mal nájsť vhodnú tému, ktorej sa bude venovať a podloží ju svojim výskumom. Ponúkam vám aspoň časť z môjho výskumu na tému : Aktuálne problémy  hudobnej výchovy  školách v menších mestách a dedinách

 

V rámci praxe na základných školách a taktiež aj v rámci výskumu, ktorý som sa podujala spraviť, som dospela k v celku  znepokojujúcim výsledkom, ktoré sa odrážajú nie len na  hudobnom zameraní detí, ale  taktiež i na ich hudobnom  formovaní do budúcnosti.

Na základných školách nie je dostatočné vybavenie, ktoré by bolo potrebné pre kvalitné vyučovanie hudobnej výchovy v rozsahu,  v akom by  sa hodiny mali viesť a ako sú vedení študenti vysokoškolských odborov tohto zamerania. K dispozícii sú zväčša iba  veľmi chabé pomôcky. Najčastejšou pomôckou  je klavír, ktorý sa však už v mnohých prípadoch nepoužíva a žiaci  sa nevedú k spevu, čo podľa môjho názoru aj znižuje aktivitu a úroveň hudobnej výchovy.   Žiaci  iba staticky sedia v laviciach bez toho, aby mali možnosť pohybovať sa  po triede počas vyučovacej hodiny. Preberá sa zväčša iba teória, ktorá nie je uvádza do praxe. Len vo veľmi malom  rozsahu sa pozornosť venuje spevu ľudových pesničiek, čím sa znižuje aj gramotnosť študentov a prepájanie s inými predmetmi.  Stráca sa tu súvislosť s ľudovým folklórom, ktorá, či chceme, alebo nie, je aj v tejto dobe dôležitá a je odkazom našich predkov.

 

Ďalším problémom vo vyučovaní hudobnej výchovy sú učebnice... Tu sa nastoľuje  starý známy problém,  buď nie sú, alebo sú úplne zlé. Mala som možnosť  zhovárať sa s pedagógmi, ktorí sú priamo v praxi a učia na ZŠ ale aj na ZUŠ.  Podľa ich názoru sú  učebnice na ZŠ presiaknuté informáciami, ktoré sú síce potrebné, ale sú až prehnané.  V mnohých školách učebnice ani nie sú a pedagógovia sami si zabezpečujú materiály, aby „išli s dobou" a neučili z kníh, ktoré už tak povediac vyšli z módy. Je na učiteľovi, či sa stane otrokom učebnice, a bude na deťoch vidieť ako ich to nebaví, alebo zvolí svoj vlastný spôsob a informácie, ktoré majú deti vedieť im podá zábavnejšou formou, ale pýtam sa, prečo je to tak ?

 

Takmer až 80% žiakov nie je spokojných s hodinami hudobnej výchovy, najčastejšia odpoveď v dotazníku bola: „ Hudobná výchova sa mi nepáči, pretože sa na nej nudím." ( Žiak, 15)Na hodinách hudobnej výchovy žiaci iba sedia a pasívne počúvajú.  Takmer 63% percent žiakov  by chcelo na hodine hudobnej výchovy tancovať, alebo iným spôsobom nadobúdať aj praktické zručnosti.  Žiaci, ktorí navštevujú aj Základnú umeleckú školu si vedeli lepšie predstaviť hodiny hudobnej výchovy. Starší žiaci by do hudobnej výchovy zaradili taktiež aj zborový spev, no niektorí z nich si celkom dobre uvedomujú, že by to zrejme nebolo možné. „ Bolo by super keby sme spievali  aj viachlasné pesničky, ale keď neviem spievať, ťažko z toho niečo vznikne." (Žiak, 14)

 

Len 30% žiakov priznalo, že na hodinách hudobnej výchovy používajú aj  hudobné nástroje, ako sú ozvučné drievka, paličky, triangle a podobne. Až po bližšom ozrejmení, žiaci chceli svoje odpovede opraviť. Pri osobnom rozhovore sa dozvedeli, že aj tieto „hudobné" pomôcky sú ako nástroje. Z toho vyvodzujem, že na hodinách hudobnej výchovy sa pozornosť venuje predovšetkým dejinám hudby a notovému zápisu a nie základom organológie, kde pre deti je hudobný nástroj len klavír, husle a podobne... Ale ak sa už na hodinách vyučujú dejiny hudby, prečo teda nezájsť aj to menších podrobností a ukázať žiakom, ako to asi tak mohlo vyzerať v minulosti ?

 

Súčasťou môjho výskumu boli aj žiacke odpovede a návrhy, čo by  zlepšilo hodiny hudobnej výchovy. Žiaci prišli s  efektívnymi návrhmi, ktoré by bolo možné realizovať v rámci projektového a problémového vyučovania na školách.

„ Bolo by super, keby sme si mohli pripravovať projekty o veciach, ktoré sa páčia nám. Rada by som sa podelila aj s inými o svoj názor na hudbu a na  hudobné skupiny, ktorý je možno iný ako u ostatných spolužiakov." Žiačka, 15

„ Nebaví ma  keď pozeráme len telku a nič iné nerobíme, sranda by bola, keby sme si to spravili po svojom a možno si vytvorili niečo ako svoju vlastnú Superstár a spievali  moderné pesničky, bolo by to super." Žiačka, 14

Nápady len 14 a 15 ročných detí boli viac ako zaujímavé a práve pre túto novú generáciu  sa súťaže typu  Slávik Slovenska stali už viac ako nepopulárnymi, pretože sila médií je väčšia ako záujem reprezentovať ľudové piesne, tak prečo sa trochu neprispôsobiť aj v tomto smere ? Možno by mnohí z nás boli prekvapení, čo by organizovanie takýchto podujatí prinieslo ...

 

Možno by nebolo na škodu poňať výučbu hudobnej výchovy aj trochu inak ako len klasickou formou, ktorá  už pomaly ale isto potrebuje zmeniť šat a poobmieňať  zaužívané metódy vo výučbe.  Žiakom by sa oveľa viac páčila forma alternatívneho , kde by získavali informácie samostatne  iba s jemnou pomocou vyučujúceho. A prinášali by tak poznatky svojim vlastným spôsobom.

„ Nepáči sa mi, že nám učiteľka vždy povie iba základné veci, aj keď sa učíme o skladateľoch tak je to nuda ... bolo by super, keby nám okrem tých nudných poznámok povedala aj niečo čo by nás zaujímalo." Žiak, 15

Ak by som mala zhrnúť všetky tieto poznatky, tak by   som moje slová zrejme zhrnula do jedného jediného slova. Inovácia. Hodiny hudobnej výchovy by mali byť zábavné, mali by byť nabité energiou a žiaci by sa na nich nemali nudiť.   Hoci hudba ako taká vznikala z matematiky a fyziky, tak sa  nesnažme aj hudobnú výchovu  prispôsobiť týmto vedám.  Hudobná je o hre, o vnímaní hudby o formovaní hudobného myslenia a o uvedomovaní si, že aj pri tom, čo je staré  a dávno zaznamenané nejakým starými skladateľmi môžeme využiť aj dnes...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?